Stichting

Oudorperhout

Activiteiten

Gedurende het jaar organiseert de Stichting Oudorperhout meerdere keren excursies voor iedereen die geïnteresseerd is in de natuur: voor doorgewinterde natuurliefhebbers, voor (groot) ouders die een activiteit met hun kinderen in de buitenlucht zoeken, voor mensen die meer betrokkenheid willen met hun leefomgeving, kortom er zijn veel redenen om eens met ons mee te gaan, op onderzoek in de Oudorperhout.

Onze excursies zijn gratis toegankelijk voor onze donateurs. Ben je geen donateur dan betaal je 3 euro per persoon. Aanmelden kan bij dirk.barendregt@stichtingoudorperhout.nl. Na aanmelding krijg je meer informatie per mail toegestuurd.

Excursie Waterbeestjes: zondagochtend 11 augustus, 10.00 uur

Het leven onder water is wat minder goed te zien dan de planten en dieren erboven en ernaast. Leuk voor volwassenen én kinderen. Je weet nooit wat er boven water gaat komen, maar je vindt altijd wel een bijzonder beestje. We zullen ook naar slakjes en mosseltjes gaan kijken die in de sloot leven. Met schepnetjes, emmertjes en verzamelbakken gaan we aan de slag. Zoekkaarten gebruiken we om de naam van het beestje te weten te komen.

Opgeven is noodzakelijk. Graag aangeven hoeveel volwassenen en kinderen er meekomen.

Vleermuizen excursie : woensdagavond 18 september, 21.00 uur

Ga mee naar vleermuizen luisteren in Oudorp en de Oudorperhout. Geinteresseerden worden begeleid door Lineke en Dirk Barendregt, biologen en grote liefhebbers van deze interessante dieren.

Als het droog is en de avonden nog warm, zijn er ’s avonds veel insecten in de lucht en dan gaan vleermuizen op jacht met hun sonarzintuig. Met de batdetector wordt hun ultrageluid omgezet in hoorbaar geluid. In deze omgeving komen zeven verschillende soorten vleermuizen voor. Elke excursie proberen we er zoveel mogelijk te ontdekken.

Opruimdagen

Gedurende het jaar worden er 2 à 3 opruimdagen georganiseerd. Met een groep vrijwilligers ruimen we dan het zwerfafval op in het gebied.  We verzamelen bij molen D (vanaf Oudorp de tweede molen aan je rechterhand, vanaf de Frieseweg de derde molen aan je linker hand) om 9.30 uur. Voor gereedschap wordt gezorgd.

Wil je ons helpen? Neem contact op met Marga Ott, via email adres: rommel@stichtingoudorperhout.nl

Natuurwerkdag

De Natuurwerkdag is een landelijk evenement dat door diverse natuur- en milieuorganisaties wordt georganiseerd. Iedereen kan die dag meewerken aan het behoud en herstel van natuur en landschap.

In de Oudorperhout ruimen we dan het zwerfafval op, knotten we wilgen en verrichten opknapwerk waar nodig. De eerst komende natuurwerkdag is op zaterdag 2 november 2019. We werken van 09.30 uur tot 15.00 uur. Voor een lunch wordt gezorgd.

U kunt zich voor de natuurwerkdag als vrijwilliger aanmelden bij administratie@stichtingoudorperhout.nl

Wandeling Oudorperhout

Stichting Animo heeft een prachtige nieuwe wandeling door de Oudorperhout opgesteld om optimaal van het oudste en heel bijzondere poldertje van Nederland, voor mens en dier een parel in de bebouwde omgeving, te kunnen genieten. Onderweg treft u veel kijkmomenten aan die u langs vele prachtige planten en weidevogels voert. Deze wandeling duurt 1,5 tot 2 uur en is aangesloten op het wandelnetwerk van Noord-Holland. Deze wandeling heet de Oudorpergoud.

Hier kunt u de folder downloaden.