Stichting

Oudorperhout

Activiteiten

Gedurende het jaar organiseert de Stichting Oudorperhout meerdere keren excursies voor iedereen die geïnteresseerd is in de natuur: voor doorgewinterde natuurliefhebbers, voor (groot) ouders die een activiteit met hun kinderen in de buitenlucht zoeken, voor mensen die meer betrokkenheid willen met hun leefomgeving, kortom er zijn veel redenen om eens met ons mee te gaan, op onderzoek in de Oudorperhout.

Onze excursies zijn gratis toegankelijk voor onze donateurs. Ben je geen donateur dan betaal je 3 euro per persoon. Aanmelden kan bij dirk.barendregt@stichtingoudorperhout.nl. Na aanmelding krijg je meer informatie per mail toegestuurd.

Natuurwerkdag zaterdag 2 november, 9.30 uur

De Natuurwerkdag is een landelijk evenement dat door diverse natuur- en milieuorganisaties wordt georganiseerd. Iedereen kan die dag meewerken aan het behoud en herstel van natuur en landschap.

Twee maal per jaar wordt er gewerkt tijdens de natuurwerkdagen in de Oudorperhout. De eerstvolgende natuurwerkdag is op zaterdag 2 november. Deze natuurwerkdag verzamelen we in de landelijke en bijzonder sfeervolle stolpboerderij van de Familie Tamis aan de Munnikenweg 8.

Na een heerlijke kop koffie, thee of limonade gaan we met goed gereedschap en beschermende handschoenen en helm op pad om het stadspark te onderhouden. Tussen de middag wordt door de gemeente Alkmaar voor een heerlijke en welverdiende lunch gezorgd. Ook dieetvoeding is mogelijk! (Graag bij aanmelden vermelden.) Wie na de heerlijke lunch nog zin heeft om verder te gaan, kan nog lekker een paar uurtjes door bikkelen! We gaan (knot)bomen snoeien, zwerfvuil opruimen en opknapwerk verrichten waar dat nodig is.

Voor gereedschap wordt gezorgd, maar voor warme en/of droge kleding en veilige schoenen niet, dus kom goed voorbereid naar deze onvergetelijke dag!

We hebben werk voor maximaal 25 personen (20 volwassenen en 5 kinderen) dus geef je snel op. Kinderen staan direct onder verantwoordelijkheid van hun ouders.

Tijd:  zaterdag 2 november van 09.30 uur tot 15.00 uur

We verzamelen bij: Munnikenweg 8, Oudorp

Opgeven bij: tom.vanhemert@stichtingoudorperhout.nl

Vleermuizen excursie : woensdagavond 18 september, 21.00 uur

Ga mee naar vleermuizen luisteren in Oudorp en de Oudorperhout. Geinteresseerden worden begeleid door Lineke en Dirk Barendregt, biologen en grote liefhebbers van deze interessante dieren.

Als het droog is en de avonden nog warm, zijn er ’s avonds veel insecten in de lucht en dan gaan vleermuizen op jacht met hun sonarzintuig. Met de batdetector wordt hun ultrageluid omgezet in hoorbaar geluid. In deze omgeving komen zeven verschillende soorten vleermuizen voor. Elke excursie proberen we er zoveel mogelijk te ontdekken.

Opruimdagen

Gedurende het jaar worden er 2 à 3 opruimdagen georganiseerd. Met een groep vrijwilligers ruimen we dan het zwerfafval op in het gebied.

Vertrek bij molen D (vanaf Oudorp de tweede molen aan je rechterhand, vanaf de Frieseweg de derde molen aan je linker hand).

Heb je tijd, zin en energie om mee te gaan dan hoort Marga Ott dat graag via de mail: rommel@stichtingoudorperhout.nl

Wandeling Oudorperhout

Stichting Animo heeft een prachtige wandeling door de Oudorperhout opgesteld om optimaal van het oudste en heel bijzondere poldertje van Nederland, voor mens en dier een parel in de bebouwde omgeving, te kunnen genieten. Onderweg treft u veel kijkmomenten aan die u langs vele prachtige planten en weidevogels voert. Deze wandeling duurt 1,5 tot 2 uur en is aangesloten op het wandelnetwerk van Noord-Holland. Deze wandeling heet de Oudorpergoud.

Hier kunt u de folder downloaden.